جستجو
|
تاریخ: ۱۳.۱۱.۱۳۹۱
ماژول:
موضوع: خیر
رئیس حوزه هنري يزد: هنرمند تئاتر نبايد براي دريافت كمك هزينههاي ناچيز توليد، دست به دامن ارگانهاي مختلف شود ...
هنرمندان تئاتر استان بدون شك احتياج به آموزشهاي به روز تئاتر دارند. متاسفانه برخي از هنرمندان استان كه به غلط، بسيار مدعي هستند، فكر ميكنند كه هر آنچه در تئاتر هست را بلدند و احتياجي به هيچ آموزشي ندارند.
رئیس حوزه هنري استان يزد معتقد است: شأن هنرمندان تئاتر اجل از آن است كه براي دريافت كمك هزينههاي ناچيز توليد، دست به دامان ارگانهاي مختلف شوند.
سيد ناصر امامي ميبدي؛ رئیس حوزه هنري استاد يزد؛ كه كارشناسي ارشد خود را در رشتهي كارگرداني تئاتر به پايان برده است به خبرنگار صحنه گفت: چون تحصيل كردهي تئاتر هستم و سابقهي فعاليتهاي هنريام بيشتر در رشتهي تئاتر بوده است ازاين رو همواره از سوي منتقدين متهم شدهام كه در حوزه هنري استان يزد، نسبت به ديگر رشتههاي هنري، به تئاتر، توجه بيشتري دارم. با اينكه به عنوان يك مدير، تلاش خود را به طور مساوي معطوف رشد تمامي دفاتر هنري حوزه كرده و خواهم كرد اما چون خودم از خانواده تئاتر هستم، مشكلات و معضلات اين عرصه را بيشتر درك و لمس كردهام. به همين دليل شايد در رفع نقايص آن موفقتر بودهام.وي در مورد برنامههاي خود براي توليد آثار هنري در حوزهي هنري استان يزد اظهار داشت: در حوزه هنري استان، سابقا اينگونه رسم بوده كه به توليدكنندگان آثار هنري، كمك جزيياي ميشده است. مثلا تئاتري توليد ميشده و از طرف حوزه هنري نيز كمك هزينهي اندكي به توليد كنندگان آن پرداخت ميشده است. من با اين شيوهي به اصطلاح حمايتي، مخالفم. چرا كه شأن هنرمند را اجل از آن ميدانم كه براي دريافت كمك هزينههاي اندك، دست به دامن نهادهاي مختلف شود. معتقدم حوزه هنري بايد در كار توليد آثار هنري از صفر تا صدِ توليد يك اثر را برعهده داشته باشد. مثلا در حوزه تئاتر اگر شده در سال فقط يك اثر توليد شود، بايد از صفر تا صدِ توليد آن در حوزه هنري و با حمايت و با نام حوزه هنري انجام شود.امامي افزود: اينگونه، حوزه هنري مالك مادي و معنوي آثار هنري خواهد بود و ميتواند با آثار خود در رويدادهاي مختلف هنري كشور حضور موثر داشته باشد.وي با بيان اينكه امكانات سخت افزاري اجراي نمايش در استان يزد مطلوب نيست خاطرنشان كرد: حوزه هنري استان داري هيچ سالني براي تمرين و اجراي نمايش نيست اما در حال رايزنيهاي متعددي هستم تا بتوانيم به زودي يك سالن بلكباكس را با استانداردها مناسب اجراي تئاتر بسازيم و در اختيار هنرمندان حوزه هنري قرار دهيم. زمين اين سالن، مشخص و تعيين شده و به زودي كار ساخت و ساز آن آغاز خواهد شد.امامي ميبدي توجه به امر آموزش را از اولويتهاي كاري خود اعلام كرد و گفت: هنرمندان تئاتر استان بدون شك احتياج به آموزشهاي به روز تئاتر دارند. متاسفانه برخي از هنرمندان استان كه به غلط، بسيار مدعي هستند، فكر ميكنند كه هر آنچه در تئاتر هست را بلدند و احتياجي به هيچ آموزشي ندارند. ولي در كنار اين افراد، جواناني هستند كه به شدت مشتاق يادگيرياند. با جلسهاي كه با دكتر اميني؛ رييس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري؛ داشتم، قرار بر اين شد كه ليستي از اساتيد مورد تاييد مركز به دفتر تئاتر استان داده شود تا هنرمندان استان، خودشان از بين اساتيد معرفي شده، افرادي را براي برپايي كلاسها و كارگاههاي آموزشي انتخاب كنند تا به اين ترتيب، كلاسهاي آموزشي با نظر خود هنرمندان و هنرجويان استان برگزار شود. وي در مورد انتشار آثار مكتوب نمايشي نيز عنوان داشت: در توليد متن نيز اقداماتي انجام شده و قرار است متون نمايشياي كه توسط هنرمندان استان ترجمه شده به زودي توسط حوزه هنري منتشر شود.اين كارگردان تئاتر ارتباط تئاتر و مردم را در استان يزد ضعيف توصيف كرد و افزود: معتقدم مردم يزد تاكنون شاهد تئاتر خوب نبودهاند. مسلما اگر نمايشهاي ارزشمند و جذابي بر صحنه اجرا شود، عموم مردم نيز از آن استقبال خواهند كرد.امامي ميبدي در پايان خواستار حمايتهاي بيشتر مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري از دفاتر تئاتر استانها شد و گفت: همانطور كه ما در استانها بايد شهرستانها را مورد حمايت قرار دهيم، اين انتظار را هم داريم مركز، استانها را به نحو احسن مورد حمايت خود داشته باشد. از اين رو منتظر حمايتهاي همه جانبهي مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري خواهيم بود.
با نقل از : سایت خبری یزد فردا
ارسال شده توسط: مدیرسایت
|
|
|
تاریخ: ۱۴.۱۰.۱۳۹۰
ماژول:
موضوع: خیر
چرا ما به هنر دل ميبنديم؟ براي فرا رفتن از مرزها و فرار از محدوديتهاي وجوديمان؛ براي پركردن خلأ درونمان و براي كامل كردن وجودمان. هنر براي بعضي از آدمها با ارزش و براي برخي ديگر كمبها است. همه استدلالهايي كه ما ميآوريم به نوعي داراي يك منشأ است؛ فرآيندي كه طي آن درونمان را رفتهرفته شفاف ميكنيم و آن را از كدري ميرهانيم.
چرا ما به هنر دل ميبنديم؟ براي فرا رفتن از مرزها و فرار از محدوديتهاي وجوديمان؛ براي پركردن خلأ درونمان و براي كامل كردن وجودمان. هنر براي بعضي از آدمها با ارزش و براي برخي ديگر كمبها است. همه استدلالهايي كه ما ميآوريم به نوعي داراي يك منشأ است؛ فرآيندي كه طي آن درونمان را رفتهرفته شفاف ميكنيم و آن را از كدري ميرهانيم. يكي از هنرهايي كه همواره ماهيتي تأملبرانگيز دارد تئاتر است. شايد كسي بپرسد چرا تأملانگيز؟ تئاتر به دليل ماهيت زنده و اكتيوش همواره مورد توجه خاص و عام بوده است. بعضيها معتقدند از گذشته تئاتر، هنري مختص به طبقه خاصي از جامعه بود و هنوز هم همينگونه است اما اين حرفها بيشتر يك باور شخصي به نظر ميرسد تا يك نگاه عميق و كارشناسي شده مثلاً اگر كارهاي «يرژي گروتفسكي» را در نظر بگيريم به نتايح جالب توجهي ميرسيم. در تئاتري كه گروتفسكي آن را تئاتر بيچيز يا تئاتر فقير مينامد نكاتي هست كه به سادگي بحث ما را روشن ميكند و اين سخن را كه تئاتر هنري متعلق به فرادستان جامعه است دگرگون ميكند. «آكرو پوليس» نام يكي از نمايشهاي هنرمند لهستاني بود كه سالها قبل روي صحنه رفت. يكي از نكات جالب توجه اين كار گروتفسكي طراحي صحنه بود. او به همراه «ژوزف ژاژنا» كه طراحي لباس را برعهده داشت دست به ابتكار عملهايي زده بودند كه تماشاگران هنگام ديدن نمايش حيرت زده شدند. اين كار يرژي گروتفسكي از آن كارهايي است كه كمتر به متن وفادار بود و تنها ردپاي به جاي مانده از نويسنده سبك شاعرانه او بود اما چيزي كه در اينجا مطرح است نوع طراحي لباسها بود. لباسها ساكهاي سوراخ سوراخي است كه بدنهاي برهنه را ميپوشاند. سوراخها با تكه پارچههايي وصله پينه شدهاند، انگار پوست بازيگران خراشيده شده است. از اين سوراخها بدنهاي خراشيده ديده ميشود. در اين نوع طراحي لباس ما با نوعي ديكانستراكشن روبهرو هستيم كه در لابهلاي اين عناصر مفاهيم موردنظر كارگردان را به ما انتقال ميدهد. بازيگران اصلاً درصدد بازي كردن نيستند بلكه ميخواهند با اين طراحي لباس و فرم رئاليستي آن زندگي را به نمايش بگذارند و اين همان چيزي است كه ثابت ميكند تئاتر هنري همهگير و فراگير است و براي همه طيفهاي اجتماعي ميتواند پيامي داشته باشد، تصويرپردازي كند و در عين حال تماشاگران را از طبقات مختلف و لايههاي اجتماعي به تئاتر بكشاند. البته رفتن به تئاتر امري دلبخواه و شخصي است اما نشان دادن اين اشتباه تاريخي در هنر تئاتر هم به نفع تئاتر است و هم گامي در جهت غناي هنر در جامعه محسوب ميشود. وقتي از هنري استقبال ميشود مكانيكوار به غناي آن هنر كمك شاياني شده است. حالا استقبال از اين تئاتر ميخواهد يك كار دانشجويي با جنبه كارآموزي باشد يا اينكه يك تئاتر جدي در حين اجراي عمومي. در واقع تئاتر بيچيز، همهچيز دارد تنها اين عناصر گاهي آنقدر ساده هستند كه شايد مخاطب را متأثر نكنند. البته كسي نميتواند بگويد تنها كاركرد تئاتر متأثر كردن مخاطب است و اگر تئاتري بر او تأثيري نگذاشت پس تئاتر خوبي نبوده است.
|
|
تصویری از گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس
گروه تئاتر جوان میبد و اختتامیه نمایش سی مرغ ، سیمرغ
(آبان ماه 1391)
تصویری از آخرین روز حضور کوروش زارعی در کارگاه نمایش گروه ( شهریور ماه 1392 )